De kracht van meditatie

LISTEN TO THERHYTHM OF THE FALLING RAIN.

 

Er wordt steeds meer onderzoek gedaan en wetenschappelijk bewijs geleverd voor de vele positieve effecten van meditatie. Zo weten we dat het een gunstig effect heeft op onze concentratie, het stress- en angstgevoelens vermindert, ons immuunsysteem versterkt en dat je door mediteren emoties beter kunt reguleren. Reden genoeg dus om het eens te proberen.
Mediteren is heel eenvoudig en behalve een beetje tijd (10 minuten per dag sorteert al effect) heb je er niets voor nodig. Een hele simpele meditatie-oefening is een oefening waarbij je je richt op je ademhaling. Ga in een makkelijke houding zitten, sluit je ogen en richt je aandacht op je ademhaling. Adem rustig in en uit en tel je ademhaling tijdens het uitademen. Wanneer je bij tien bent, begin je weer overnieuw te tellen.
Het kan goed zijn dat er de eerste paar keer voortdurend gedachten door je hoofd schieten. Dat is helemaal niet erg. Wanneer je je gewoon blijft concentreren op het tellen van je ademhaling zul je merken dat het na verloop van tijd steeds stiller wordt in je hoofd.

Nietsdoen is gezond

 2015-10-24 11.06.37-2

Geef jezelf eens vaker een dagje niets doen cadeau. Goed voor je geheugen, creativiteit en persoonlijke groei.

Niets doen, niets hoeven, je ontrekken aan verwachtingen en verplichtingen geeft niet alleen rust,  maar is ook heel gezond.  Ons brein wordt voortdurend overspoelt met informatie en prikkels en krijgt nauwelijks de tijd om alle input te verwerken. Door vaker niets te doen geef je je hersenen de tijd om uit te rusten, ervaringen te verwerken en je geest weer leeg te maken. Dat geeft ruimte. Ruimte voor nieuwe inzichten, creativiteit en zelfreflectie . Een goed uitgerust brein kan beter oordelen en beslissen. Niet voor niets zeggen we vaak, als we een belangrijke keuze moeten maken, dat we er nog een nachtje over slapen.

De kunst van het niets doen is ook daadwerkelijk niets te doen. Nietsdoen wat moet althans. Geen prestatie te leveren en niets te plannen of te verwachten. Best lastig als je gewend bent om 24/7 in touw te zijn. Gelukkig komt zelfs een kwartiertje niksen per dag je brein al ten goede.

Een dag zonder plannen? Besteed je tijd eens nuttig en hang lekker onderuit, laat je gedachten de vrije loop en staar wat voor je uit.

Zit geluk in een potje?

IMG_20150921_010259

Zit geluk in een potje? Kun je er elke dag een lepel van opscheppen? Je dagelijkse hapje happiness? Helaas, zo simpel is het niet. Toch wordt je gevoel van geluk, van emotioneel welzijn wel degelijk beïnvloed door wat jij op je bord schept.

Je voedingspatroon heeft een enorme invloed op je hormonen en die bepalen voor een groot deel hoe je je voelt. Heb je een onbedwingbare behoefte om te snoepen, voel je je prikkelbaar en labiel, word je overvallen door schoonmaakwoede of loop je over van zelfvertrouwen en kun je de hele wereld aan? Grote kans dat je hormonen dan een stevige vinger in de pap hebbben.

Hormonen stimuleren de werking van je organen en zijn zodoende verantwoordelijk voor de regeling van verschillende belangrijke lichaamsprocessen. Zo beïnvloeden ze onder andere je spijsvertering, regelen ze je lichaamstemperatuur, controleren ze je suikerstofwisseling, beïnvloeden je humeur en zorgen ze dat je op de juiste tijd slaperig wordt. Voor je lichamelijk en geestelijk welbevinden is een evenwichtige hormoonhuishouding dan ook van cruciaal belang.

Geluk uit een potje? Nou nee dus. Wil je een goede hormoonbalans bevorderen, zorg dan dat je voldoende slaapt, vermijd stress en eet vooral niet uit een potje, pakje of zakje. Kies voor natuurlijk en zo min mogelijk bewerkt voedsel en vermijd met name het gebruik van geraffineerde suikers. Daar worden je hormonen blij van en jij ook!

Met kleine stapjes kom je er ook

IMG_20150824_120423

Wil je iets veranderen in je leven gooi dan niet meteen je hele leven op de schop. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het aanleren van een nieuwe gewoonte helemaal niet zo makkelijk is. Gemiddeld duurt het 66 dagen voordat het nieuwe gedrag een automatisme is geworden. Verander je iets kleins dan duurt het minder lang.

Wij mensen zijn nu eenmaal gewoontedieren en houden graag vast aan het bekende. Een verandering levert ons over het algemeen een ongemakkelijk gevoel op en dat vinden we niet prettig. Dat ongemakkelijke gevoel kunnen we best een tijdje verdragen maar op den duur krijgen we er genoeg en belandden onze goede voornemens vaak weer in de ijskast.

Wil je iets duurzaam veranderen zet dan kleine, simpele stappen die makkelijk in je leven zijn in te passen en je bijna geen moeite kosten. Wil je gezonder gaan eten, verander dan eerst eens iets aan je ontbijt. Wil je meer bewegen begin dan eens met 2 x een half uurtje wandelen. Wil je meer rust, blok dan eerst eens een uur per week in je agenda.

Oké, het gaat misschien niet zo snel als je graag zou willen maar als je al die kleine stapjes bij elkaar optelt moet je na een tijdje eens kijken waar je staat.

Afvinken

Vijf, vier, drie en twee jaar geleden. Het nieuwe jaar begon standaard met een lijstje goede voornemens.

IMG_20150824_104634 (1)

Volgevreten, katterig en moe kon ik niet wachten tot de eerste maandag na Oud & Nieuw aanbrak. Gedreven en gedisciplineerd begon ik op die dag aan het verwezenlijken van mijn doelen. De snackkomkommertjes, snoeptomaatjes en flesjes water waren niet aan te slepen. ’s Avonds voor het naar bed gaan werkte ik trouw mijn buikspieroefeningen af.  Dit jaar ging het me lukken. De nieuwe Anne was in de maak. Tegen het eind van de week nam mijn enthousiasme al wat af en met een beetje geluk overleefde mijn goede voornemens week 2. Uiteindelijk belandde het lijstje altijd als een propje ergens tussen het oud papier.

Begin 2014

Veel plannen zijn er wel voor het nieuwe jaar, maar het lijstje met goede voornemens ontbreekt deze keer. Mijn opleiding aan de Academie voor Holistisch Coachen heb ik inmiddels afgerond. Ik heb daar veel inzicht en kennis opgedaan op het gebied van voeding. Ik weet intussen een beetje hoe mijn lichaam werkt en wat voeding voor of tegen me kan doen. Dat maakt het een stuk makkelijker om andere, gezondere keuzes te maken. Daarnaast heb ik tijdens de opleiding kennis gemaakt met Neuro Linguistisch Programmeren. Hierdoor heb ik heb o.a. ontdekt hoe ik invloed kan uitoefenen op hoe ik me voel. In 2014 verdiep ik mijn kennis over voeding en coachen verder door een opleiding Voedingsdeskundige te volgen en daarnaast de NLP Practitionar af te ronden. Alles wat ik leer integreer ik in mijn dagelijkse leven.

Eind 2014

Anne, de vrouw van tientallen verbeterpuntenlijstjes, kan eindelijk gaan afvinken. Afvallen? Check. Zeven kilo kwijt (en dat zonder dieet). Meer sporten? Check. Tegenwoordig loop ik hard met als hoogtepunt dit jaar de Zuidlaardermarktloop. Minder drinken? Check. Alleen in het weekend, omdat ik het lekker vind.  Gezonder eten? Check. Ik lees meer etiketten, kies bewuster, eet meer groente en fruit en beduidend minder suiker. De hele familie vaart er wel bij.

Meer rust? Dat is er dit jaar niet echt van gekomen. Met een gezin, een baan, 2 opleidingen en het opstarten van een eigen bedrijf was de rust zelfs ver te zoeken. Het harde werken heeft echter wel geresulteerd in de start van een prachtige praktijk: “Lepel Geluk”. De praktijkruimte, achter ons huis is ooit een atelier geweest. Het is een lichte en inspirerende ruimte. Een plek waar in de toekomst hoop ik nog heel wat wensenlijstjes afgevinkt gaan worden.